פייסבוק לייב או וובינר עם וידאו. האם שידור חי בפייסבוק יחליף וובינר?

וידאו היא דרך מצוינת עבור אנשי עסקים להגדיל את הנראות של המותג שלהם ואת המוצר שלהם. המשווקים באמצעות תוכן צריכים לבחור באיזה סוג של שידור חי עליהם לבחור: האם לבחור פייסבוק לייב או וובינר. מה ההבדל בין שתי האפשרויות?

רוב הסיכויים ששמעתם על Facebook Live, Periscope, Meerkat וכמובן על Youtube Live Streaming (סטרימינג בשידור חי). יישומים אלה מאפשרים למשתמשים לשדר תוכן וידאו חי באינטרנט.

לאור ההצלחה של יישומים אלה, טוויטר רכשה את פריסקופ (periscope) ופייסבוק פיתחה את Facebook Live (במקום לרכוש את Meerkat) כדי לתת מענה ללקוחות שרוצים לצרוך יותר וידאו.

כמו שזה נראה עכשיו יש מאבק בין 3 גופים ענקיים: פייסבוק, גוגל ורחוק מאחור טוויטר שלכולם יש יכולת שידור חי של וידאו. כל אחד מהם רוצה לשמור את הלקוחות אצלו, על הפלטפורמה שלו. לא הופתעתי מכך שחברת Meerkat, החלוצה בתחום השידורים החיים באינטרנט, הודיעה בתחילת אוקטובר 2016 כי היא משנה את פעילותה ועוברת למודל עסקי אחר, עדיין בתחום שידורי וידאו חיים באינטרנט, אבל בנישה שלא תתחרה ראש בראש מול פייסבוק וגם לא בגוגל.

אז עכשיו יש לפייסבוק יכולות של שידור חי (Live Streaming) והיא מקדמת את השידורים החיים במלוא העוצמה. אבל לפני שאתם לוחצים על הכפתור ומתחילים בשידור באמצעות פייסבוק לייב, כדאי לדעת כמה דברים ולקחת אותם בחשבון: איך שידור וידאו חי שונה מהעלאת סרט וידאו בפוסט? האם ניתן לעשות שימוש חוזר בתוכן וידאו ששודר בזמן אמת? שאלות, שאלות ועוד שאלות, אז בואו נתקדם.

פייסבוק לייב זאת שיחה בזמן אמת

כמו כל ערוץ מדיה חברתית, המטרה של פייסבוק, גוגל וטוויטר היא לשמור את המשתמשים פעילים בפלטפורמה עצמה. פייסבוק, בגישה הזאת, דומה ל- YouTube במובן הזה, בכך שהיא מסייעת לעסקים להגיע לקהלים כל עוד הם נמצאים בפלטפורמה עצמה ואין לה כוונה להוציא את הלקוחות החוצה, למשל לאתר שלך.

זאת הסיבה למשל, שבמהלך השידור החי בפייסבוק תראה את כמות הצופים אבל לא תראה את שמם ובטח שלא את פרטיהם כמו מייל, טלפון, אתר אינטרנט, גיל וכדומה.

אחד המפתחות להצלחה במדיה החברתית הוא המעורבות (engagement) של קהל האוהדים שלך ולכן כל אסטרטגיה באינטרנט בכלל וברשתות חברתיות בפרט אינה “שגר ושכח” אלא דורשת “להאכיל את המפלצת” בתכנים ולהיות בקשר עם לקוחות.

פייסבוק עושה שימוש במדד המעורבות כדי להציג את הפוסטים שלך לקהל האוהדים שלך. עברו הימים בהם סטטוס שכתבת הופיע אצל כול האוהדים שלך. האלגוריתם של פייסבוק מציג את הפוסט שלך לאחוזים בודדים מבין אוהדי הדף העסקי וכול הזמן בודד מעורבות: לייקים, שיתופים, תגובות.

כאשר מדובר בשידור חי בפייסבוק, אתה לא יכול סתם ככה לעלות לשידור, לומר את מה שיש לך ולהמשיך הלאה. אתה חייב לייצר מעורבות עם המאזינים בזמן אמת והרי זה שידור חי! עם פייסבוק לייב, הקהל הצופה בשידור יכול ללחוץ לייק, לשתף, להגיב, ממש כמו בכול פוסט אחר בפייסבוק וזה מאפשר יצירת שיחה.

אני בכוונה מדגיש את נושא השיחה המתנהלת תוך כדי השידור כי זה מה שמבדיל את השידור החי ברשתות החברתיות על פני שידור חי בטלוויזיה. כאשר אתה צופה בשידור בטלויזיה, גם אם הוא שידור חי, אין לך מה לעשות אלא רק לצפות. אין לך אפשרות לשאול שאלה, להעיר הערה, ללחוץ לייק ולשתף אחרים.

יכולת הדו-שיח במהלך השידור החי נותנת אפשרות לאוהדים / עוקבים לא רק לראות את מי שהם עוקבים אחריו בשידור חי אלא גם לייצר איתו שיחה. תחשבו על זה רגע. מתי יש לך הזדמנות ליצור שיחה עם ידוען (סלב)? כנראה הדרך היחידה האפשרית היא במהלך שידור חי בפייסבוק או יוטיוב או טוויטר. זאת הסיבה שפייסבוק פתחה את עידן השידורים החיים עם רשימה ארוכה של ידוענים שאני בטוח שאתם מכירים, לפחות את חלקם. אז הנה הרשימה:
Luke Bryan, Larry Hernandez, Ben Phillips, Alton Brown, Lester Holt, Serena Williams, Lindsey Vonn, Dwayne The Rock Johnson, Ricky Gervais, Stephen Amell, Michael Bublé and Donald Trump.

כדאי לעשות שידור חי בפייסבוק?

הימים בו כל אחד שסימן אהבתי (לייק) את הדף שלך ראה את כל התכנים שלך עברו, חלפו מן העולם. בשלב מסויים זה ירד ל- 10% והמשיך והידרדר עד לאחוזים בודדים. במקביל השתכלל המנגנון שלפיו נקבע מי יראה את התוכן שאתה מעלה בדף העסקי שלך. וראו זה פלא: מדד חשוב אם לא החשוב ביותר הוא רמת המעורבות שלך עם התכנים. במילים אחרות: אם אני עוקב אחר דף עסקי ומתייחס לתכנים שלו: לוחץ לייק, משתף, מגיב, זה מראה שיש לי ענין בתכני הדף ולכן אראה יותר תכנים מדף זה.

נכון לעכשיו, האלגוריתם של פייסבוק נותן עדיפות ל… שידורי וידאו חיים, מכול סוג שהוא, בפיד האישי. פה המעורבות נמדדת לא רק בלייקים ושיתופים אלא האם האוהדים הפעילו את עוצמת הקול והאם הם עברו להסתכל בוידאו במסך מלא, מה שמראה שהם עוד יותר מעורבים בתוכן.

כשמדובר בשידור חי באינטרנט, פייסבוק כמו יוטיוב כמו טוויטר יעשו כל מאמץ לחשוף את השידור לאוהדים הנמצאים עכשיו אוןליין, מה שמגדיל עבורך את הסיכויים להיחשף בפני העוקבים אחריך.

צריך לזכור שאת השידור החי שלך יראו מי שנמצאים עכשיו אוןליין. פייסבוק יציג את השידור החי בפיד ו- יוטיוב ישלח פוסטים ברשתות החברתיות: גוגל פלוס ו- טוויטר.

סוגי תוכן שאותם ניתן להציג באמצעות פייסבוק לייב

אם אתה משוכנע כי שידור חי שווה ניסיון, זה הזמן להתחיל לחשוב על סוגי הסרטונים שאותם תיצור. המכנה המשותף לרוב הסוגים הוא שזה דיווח מהשטח על דבר שקורה כאן ועכשיו.

להלן רשימה של סוגי וידאו בשידור חי:

  • תוכן תרבות (הרצאה, מופע, קונצרט) – אתה נמצא במופע, אתה נמצא בהרצאה, בין אם היא שלך או של אחרים, אבל הוא קורה עכשיו, ממש ברגע זה. זה נכון, כל עוד המופע לא משודר בטלוויזיה בערוץ הפתוח לצפייה לכולם.
  • תוכן אישי שלך (אתה מבקר המוזיאון, קרה לך משהו שאתה חייב לחלוק)
  • ראיונות עם אורחים – במיוחד כאשר המרואיין הוא ידוען (סלב) או מפורסם או פופולארי בנישה שלך והעוקבים אחריך רוצים לראות ולשמוע אותו,
  • הדגמה של מוצר,
  • הרצאה אינטרנטית – הקהל שלך צריך לראות יותר מאשר מצגת שקופיות מסודרת ומאורגנת. הקהל שלך רוצה לראות אותך מדבר, מעביר מסר,
  • תוכן של מאחורי הקלעים (איך אתה מתכונן לקראת הופעה),
  • חדשות מרעישות,

עוד על שימושים בפייסבוק תוכלו לקרוא כאן

מהם היתרונות של פייסבוק לייב?

היתרון הראשון הוא שזה וידאו. וידאו שהוא שידור חי בפייסבוק מושך פי 3 צפיות מאשר וידאו רגיל והרבה יותר מאשר כל סוג תוכן אחר בפיד. מספר הצפיות בוידאו רק עולה משנה לשנה וגם וידאו נחשב לצורת התוכן שהכי מושכת משתמשים והכי יוצרת מעורבות, יותר מתמונה, יותר מטקסט.

היתרון השני הוא ששידור ישיר בפייסבוק יוצר תחושה של דחיפות. “בשידור חי” זה גורם למשתמשים להרגיש כמו בסרט שהם לא רוצים להחמיץ. זה עכשיו, וזה עושה תחושה שזה חשוב, גם אם ידוע שיהיה ניתן לצפות בסרטון מאוחר יותר.

היתרון השלישי, לדעתי, הוא שבגלל זה חי זה מרגיש יותר אמיתי. אפילו אם ידוע לקהל שלשידור החי  שהם עומדים לשמוע נערכו אין סוף חזרות, עצם המחשבה שהוא, הקהל, מקבל מבט לא-ערוך במשהו – זה מרגש הרבה צופים מתוך תקווה שמשהו בלתי צפוי יכול לקרות ואם מתרחשת תקלה או טעות היא נראת לכולם. זאת הסיבה שאנשים מרותקים לשידורים חיים בטלוויזיה, לא אתה חס וחלילה, כמו “הפח הגדול” וגם שידורים חיים אבל ערוכים כמו “מאסטר שף”, “המירוץ למיליון” ואחרים.

היתרון הרביעי הוא שאנשים מכירים את פייסבוק ויודעים איך להפעיל וידאו. זוהי סביבה מוכרת שאינה מצריכה משאבים מיוחדים כדי לצפות בשידור החי, ללחוץ לייק ולהגיב.

בסופו של דבר, שידור חי הוא כלי שאנחנו אנשי שיווק ובעלי עסקים יכולים להשתמש בו כדי לשמור על המשתמשים שלנו מעורבים בתכנים שיש לנו להציע להם.

לצפייה בסרטון

הסרטון הזה שהחל בשידור חי וזכה כבר ל- 161 מיליון צפיות!

לא האמנתי שראיתי את הסרטון שזכה לכול כך הרבה צפיות. הוא החל בשידור חי מהשטח (יותר נכון מהרכב) ומספר הצופים בו גדל בהתמדה.
לצפייה בסרטון

מהן החסרונות של שידור חי בפייסבוק

חוסר בכלים ליצירת מעורבות – נכון שיש שאפשרות ללחוץ לייק, לשתף ולהגיב אבל מה לגבי האפשרות לשאול שאלה (poll) ולתת למשתתפים להצביע? מה לגבי הצגת סקר משוב בסיום השידור או למי שסיים את הצפייה? אתה לא יכול לבקש מאנשים להצביע בלחיצת כפתור שזה שווה ערך להרמת יד.

לא בונים רשימה – זה נכון שאפשר לעניין אנשים באמצעות שידור חי בפייסבוק ואפשר להגדיל באמצעותו את מספר הלייקים בדף, אבל הכסף הגדול נמצא ברשימת התפוצה שלך ולא במספר הלייקים. פרטי המשתמשים נשארים ברשותה של הרשת החברתית ולך אין יכולת להגיע אליהם.

חוסר בדוחות פעילות – פייסבוק מציגה נתונים שיכולים לעזור למשווקים להבין מה קרה במהלך השידור החי כמו: מספר צופים בכל רגע נתון, סה”כ דקות צפייה, כמה צופים היו בשעת שיא, כמות הצופים שצפו בשידור החי פחות מ- 10 שניות ועוד. כל אלה הם נתוני סה”כ ולא ניתן לראותם עבור כל אחד ואחד מהצופים נתונים כמו: מתי נכנס, מי עזב.

זכויות יוצרים – פייסבוק ו- יוטיוב מאוד קשיחות בנושא זכויות יוצרים. הפרה של זכויות יוצרים, גם אם לא התכוונת אליה, יכולה לגרום לחשבון שלך להיחסם. לתקופה של 3 חודשים ואולי להיחסם בכלל. מספר חשבונות של מפרסמים נחסמו בפייסבוק לאחר ששידרו באמצעות פייסבוק לייב קטע מוזיקלי שהיו עליו זכויות יוצרים.

הרשת החברתית פייסבוק משיקה קורסים מכוונים לכתיבת תוכן באינטרנט לעיתונאים.  ב- 3 לנובמבר 2016 יערך שידור חי לעיתונאים. על איזה מערכת אתם חושבים פייסבוק תקיים את האירוע? על Facebook Live? התשובה היא לא!

פייסבוק תערוך וובינר, כן וובינר על מערכת GoToWebinar. הנה הכתובת של דף ההרשמה

האם שידור חי בפייסבוק יחליף את מערכת וובינר

לפני שנים לא רבות, וובינר הסתכם במצגת פאוארפוניט + קול. המשתתפים בוובינר לא יכלו לראות את פניו של הדובר. זאת היתה הנורמה ואנשים התרגלו לזה.

גם היום הרבה בעלי עסקים המעבירים וובינר, נמנעים מסיבה שלא ברורה לי, ‘להתחבא’ מאחורי המצגת ולא להפעיל את מצלמת המחשב webcam אשר ברשותם ולהראות את פניהם. אולי בגלל שזה איפשר להם לשבת חצי-עירומים במטבח או בחדר העבודה המבולגן שלהם.

אבל מאז הטכנולוגיה השתכללה והיא כן מאפשרת לאנשים להעביר מצגת + וידאו + קול ואנשים התחילו להתרגל לוידאו. מערכות כמו Skype, Google Hangouts On Air, LiveStream, YouStream ואליהן הצטרפו אפליקציות כמו Periscope, Meerkat, Blab ואחרות שיצרו סביבת עבודה המאפשרת שידורים חיים באינטרנט בסגנון טלויזיה.

מערכות וובינרים של היום כדוגמת GoToWebinar, Zoom, WebEx ואחרות מאפשרות לך, המשווק, לעמוד מול המצלמה ובו-זמנית לשתף את המסך שלך ואם תוסיף לזה גם את היכולת לצייר על המסך, להצביע על המסך, לשאלות שאלות (polls) והרי שיש פה שילוב עוצמתי של שידור חי (מצלמה + שיתוף מסך) עם כלי הוראה / למידה שמעמידים את הוובינר ברמה אחרת בלבד.

אז התשובה לשאלתי האם השידורים החיים (Live Feeds) של פייסבוק או פריסקופ הם במקום וובינר, התשובה היא לא.

פייסבוק לייב, פריסקופ ושאר האפליקציות העובדות בנייד הם כלים נהדרים לבניית קהל וכן, ניתן גם להביא לקוחות למעמד מכירה, אבל אתם הרי יודעים ומכירים את המשפט ‘הכסף הגדול נמצא ברשימה’.

לייקים, שיתופים זה נחמד ויפה אבל זה לא שווה לִיד (lead). המשמעות של לִיד זה שיש ברשותכם את הפרטים של הלקוח. במינימום שבמינימום יש לכם את הדואר האלקטרוני (מייל) של הלקוח, בדרך כלל יש שם (name) ו- מייל ויש כאלה שברשימות שלהם יש פרטים נוספים של הלקוח כמו טלפון נייד, תפקיד, שם חברה ופרטים נוספים.

ניתן להתווכח האם שם name ברשימה זה לִיד lead חם או ליד קר, האם זהו ליד ששווה יותר או ליד ששווה פחות. זה לא המקום לענות על שאלות אלה, אבל שמתם לב שהדיון פה הוא על… ליד. ליד שווה הרבה יותר מלייק, הרבה יותר.

אם אתם עושים פעילות של שידורים חיים בפייסבוק או באפליקציה אחרת ולא משכילים לתרגם אותה לליד, ללקוח שפרטיו נמצאים אצלכם ברשימה, אתם לא פועלים נכון! אתם צריכים כל הזמן לחשוב איך לבנות ולהגדיל את הרשימה שלכם.

השימוש שאני רואה בשידור החיים בפייסבוק הוא כדי להביא את התנועה להרשם לוובינר, כי זאת הדרך להגדלת הרשימה. אפשר באותה מידה לעשות שימוש ב- פייסבוק לייב וב- Periscope כדי להביא תנועה אל המתנה שאתם נותנים כמו ספר אלקטרוני ebook, קורס במיילים או כל תוכן דיגיטלי אחר, העיקר הוא שהם יכנסו לרשימה.

צריך להבין כי פייסבוק לייב כמו כל האפליקציות של השידור החי במובייל נועדו לשרת את בעלי היישום. פייסבוק כמו פריסקופ כמו אפליקציות אחרות, רוצים שגם אתה, משווק / בעל עסק, וגם הקהל, יהיו במערכת ולא יצאו החוצה ולכן זאת הסיבה שהם לא נותנים לך מידע מעבר למספר המשתתפים בשידור החי, סה”כ זמן הצפייה בדקות, ומספר המשתתפים הרב ביותר והדקה בה זה אירע במהלך השידור החי, אבל זה לא מספיק. פייסבוק אפילו לא מראה לך את שם המאזין לשידור החי.

יש מקום לעשות שימוש במערכות חינמיות כדי להביא תנועה, אבל תמיד צריך לזכור שיש סיכוי שהחשבון שלך ייסגר ואז תישאר בלי קהל. אם תקרא בעיון את תנאי השימוש של יוטיוב, פייסבוק, טוויטר ואחרים תבין שהם לא חייבים לך דבר. לפעמים גם תמונה, טקסט או וידאו שלא ‘מתיישב’ טוב עם השקפת עולמו של הבוחן של פייסבוק, עשוי לגרום לחשבון להיחסם. לכן, אתה צריך לכוון את הפעילות שלך להגדלת רשימת התפוצה כי רשימת תפוצה היא שלך ובבעלותך.

רעיונות נוספים לשילוב בין וובינר לבין פייסבוק לייב

שידור חיים בפייסבוק אינם במקום וובינר אלא בנוסף. במאמר זה הראיתי איך שידור חי בפייסבוק יכול להיות הטיזר שיביא אנשים לוובינר וגם להיות חלק מהרשימה. הנה מיקבץ של רעיונות לשילוב בין השניים ותזכרו שהמטרה הראשונה היא הגדלת הרשימה:

הצעה א’

עושים וובינר ומקליטים אותו.
את ההקלטה מעלים ליוטיוב ומטמיעים בדף באתר שלך.
בונים דף נחיתה עם טופס למי שרוצה לצפות בהקלטת הוובינר,
עושים שידור חי בפייסבוק שמפנה אנשים אל דף הנחיתה

הצעה ב’

עושים וובינר ומקליטים אותו.
את ההקלטה מעלים ליוטיוב ומטמיעים בדף באתר שלך.
בונים דף נחיתה עם טופס למי שרוצה לצפות בהקלטת הוובינר,
עושים שידור חי בפייסבוק של הדקות הראשונות של הוובינר המסתיים בהפנייה של הצופים לדף הנחיתה לשמיעת ההמשך,

הצעה ג’

עושים מספר שידורי חיים בפייסבוק בנושא מסויים שאתה מתכונן לעשות עליו וובינר או שיש לך מוצר למכירה.
מקדמים את הפוסטים שנוצרו בפייסבוק בעקבות השידור החי כדי להגדיל את החשיפה.
מפרסמים בפייסבוק לאלו שצפו בוידאו מעל 10 שניות עם מודעת פרסומת שמובילה אותם לדף הנחיתה.

סיכום

השימוש בוידאו גובר משנה לשנה. ציבור הלקוחות מתרגל לצפות בוידאו ורוצה עוד, כך שבעתיד הקרוב נראה שיכלולים נוספים במערכות שידור חי בפייסבוק ובאפליקציות אחרות.

יש יתרונות לשימוש בפייסבוק לייב ויש יתרונות לשימוש בוובינר ולדעתי כל אחד ואחת מכם צריך לשאול איך אפשר לגייס את שתי המערכות האלה לטובת העסק, כאשר המטרה העיקרית, שאני רואה לנגד עיני, היא הגדלת רשימת התפוצה.

אין כאן, לדעתי, שאלה: “איזה מערכת, פייסבוק לייב או וובינר, עדיפה לשימוש?” אלא צריך למצוא את הדרך לשלב את שתי הפלטפורמות הדומות אך השונות יחד בהתאמה לקהלי היעד ולמטרות העסק.

האם גם אתה חושב שהגיע סופו של וובינר?
מתי אתה מתכוון להתחיל בשידורי וובינר? פייסבוק לייב?

אודות הכותב

מומחה לתכנון, הקמה וניהול וובינרים עם ידע רב וניסיון של מאות וובינרים, רבי משתתפים, בארץ ובחו"ל. בין לקוחותינו: מכון היצוא, משרד הכלכלה, תרבותו מבית רימון טיולים, המוסד לבטיחות ולגיהות, אלן קאר וחברות עסקיות אחרות. מעניין אותך לשמוע איך וובינר מועיל לעסק שלך? צלצל/י 09-8910462

2 Comments

  1. Philip 30 באוקטובר 2016 at 19:01 - Reply

    מאוד מעניין,
    לדעתי הוובינר היא מערכת שיותר מתאימה לעולם העסקי מאשר פייסבוק לייב.

    • זהר עמיהוד 31 באוקטובר 2016 at 9:04 - Reply

      שלום פיליפ, אני חולק על דעתך. אני חושב שזה כלי. כול עסק / ארגן / חברה יבחן את השימוש בכלי. לידיעתך, חברת שטראוס עשתה פייסבוק לייב. זה לא אומר שזה טוב לעסקים, אבל גם לא אומר שזה לא טוב לעסקים. הבאתי את הדוגמה של שטראוס כדי להציג חברה עסקית שכן בחרה לעשות שימוש בפייסבוק לייב.
      פייסבוק לייב לא הרבה זמן איתנו והוא ממשיך להשתדרג.
      לעסקים פרטים הרבה יותר קל ומהיר לאמץ כלים טכנולוגיים מאשר לחברות ועסקים.

כתוב תגובה

נגישות