נוסעים לכנס? מה לגבי טביעת הרגל הפחמנית?

המודעות לחשיבות ולדחיפות בהגנה על הסביבה גוברת בעשורים האחרונים. מחשבות ופעולות לצמצום טביעת הרגל הפחמנית הפכו לחלק בלתי נפרד משגרת היום של ארגונים גדולים וקטנים.

יותר ויותר משתתפים בכנסים מודעים להשפעה הסביבתית של פגישות פנים אל פנים.

בכל פעם שאנשים מתכנסים בפגישות פנים אל פנים – תמיד תהיה צריכה נוספת של משאבים לנסיעה לכנס וממנו וכמובן לשהייה במקום. יותר ויותר מהם מעדיפים לצמצם את ההשפעה הסביבתית שלהם למינימום האפשרי.

מחקרים שניתחו את טביעת הרגל האקולוגית של כנסים מציעים 2 סוגים של אפשרויות משלימות:

האחת, אמצעים, צעדים ופעולות להפחתת טביעת הרגל הפחמנית העצמית

השנייה, אפשרויות להשפיע על מארגני הפגישה שיפעלו להפחתה של טביעת הרגל הפחמנית של הכנס בכללותו.

על פי דו”ח מיוחד של IPCC (פאנל בין-ממשלתי לשינויי אקלים), התחממות כדור הארץ Global Warming היא האתגר המרכזי של זמננו. המודעות לטביעת רגל פחמנית CO2 גוברת ומקיימת אינטראקציה עם יותר ויותר תחומים והיבטים של חיי האדם וביניהם כנסים פרונטליים.

כדי לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית של כנס, לא רק במעט אלא באופן דרסטי, יש לשקול את כל ההיבטים הפוטנציאליים של הכנה ויישום של הכנס.

טביעת רגל פחמנית של כנסים

מזה שנים רבות משתתפים בכנסים הופכים יותר ויותר מודעים להשפעה הסביבתית של הטיסות שלהם לכנסים.

מחקרים ניתחו כמה היבטים של השפעה סביבתית של אירועים כמו כנסים או תערוכות.

על פי תוצאת המחקרים, מוצעות שלוש אסטרטגיות להפחית טביעת הרגל הפחמנית של כנסים:

  1. עריכת מספר כנסים איזוריים במקום כנס אחד עולמי וזאת כדי לצמצם טיסות ככל האפשר
  2. מיקום מרכזי יותר, למשל: קרוב לתחנת רכבת גדולה כדי לצמצם טיסות או נסיעה ברכב פרטי
  3. קידום תחבורה ציבורית כדי לצמצם נסיעה ברכב פרטי

רוב המחקרים מתמקדים בעיקר בהיבטי תחבורה הקשורה בנסיעה למקום הכנס וממנו ויש לזה סיבה. לסעיף התחבורה יש נתח גדול בטביעת הרגל הפחמנית של הכנס אבל לא רק.

שיקולים נוספים כמו צריכת אנרגיה ומים, מזעור פסולת, רכש ידידותי לסביבה של מוצרים ושירותים גם הם צריכים להילקח בחשבון.

חומרים מודפסים ותיקי כנסים

על פי יעדי הפיתוח בר-קיימא של האו”ם, קיימות מספר אפשרויות משלימות להפחתת נייר בכנסים:

  • ניתן להפחית את כמות הנייר על ידי הדפסה משני צידי העמוד,
  • ניתן לצמצם את צרכי ההדפסה (כגון דפים וחוברות) על ידי פרסום רוב המידע באתרי אינטרנט
  • תוכן שחייבים להדפיס יהיה מודפס על נייר ממוחזר בלבד
  • בכנס יהיו פחי מיחזור מופרדים לנייר
  • עט המחולק בכנס עשוי מקרטון ממוחזר

תיקים ותגים לכנסים:

  • פלסטיק ממוחזר ממנו ניתן לייצר שקיות, כוסות, צלחות וגם שלטי פרסום כמו רולאפ RoolUp
  • מחזיקי תגים עשויים מחומרים מהטבע כמו תירס

הסעדה

עמידה בקריטריונים של קיימות sustainability לבחירת קייטרינג לכנסים היא בעלת חשיבות גוברת. יש להקדיש תשומת לב מיוחדת למוצרים עונתיים, ממקור אורגני וסחר הוגן.

במחקר בו נאמדה פליטת הפחמן של “מזון למשתתפים”, התברר שמרכיב מרכזי בפליטה הוא כלים חד-פעמיים ולכן ההמלצה היא לצמצם או אפילו להימנע משימוש בכלים חד פעמיים.

יש לספק מי שתייה בקנקנים ולא בבקבוקי פלסטיק כדי שהמשתתפים בכנס יוכלו למלא מחדש את הבקבוקים והספלים שלהם.

במכונות קפה בתשלום, יש לתת הנחה כאשר משתתף עושה שימוש בכוס משלו.

צריכת אנרגיה

צריכת אנרגיה בת קיימא (אנרגיה שמקורה ב: רוח, מים, אור השמש במקום: סולר, נפט, בנזין או גז) צריכה להיות קריטריון חשוב עבור בחירת המקום על ידי מארגני הכנס.

מעבר לכך, אולמות כנסים צריכים להיבחן בקריטריונים נוספים כמו: העברת שאריות מזון למוסדות ונזקקים, הפרדת אשפה, מיחזור, שימוש בכלים חד-פעמיים, ריהוט עשוי מחומרים ממוחזרים, תאורה באמצעו לדים ועוד.

תחבורה

קריטריון נוסף לבחירת אולם כנסים הוא הקירבה והנגישות לתחבורה ציבורית ולנתיבי נסיעה באופניים.

אם הכנס כולל גם לינה, צריך לדאוג לתחבורה ציבורית גם בין מקומות הלינה למקום הכנס.

נמצא כי לתחבורה ציבורית יש פוטנציאל להפחית או אפילו לבטל חלקית את המגמות הגוברת כיום בפליטת CO2 . בנוסף, צריכות להיות אפשרויות להשכרת אופניים או אפשרות הליכה ברגל בין מיקום הלינה למיקום הכנס.

כרטיס תחבורה ציבורית מקומית צריך להיות כלול במחיר הכנס.

נסיעה למקום הכנס וממנו

במחקר הוכח כי ההסעה של משתתפי הכנס למקום וממנו יש, ללא צל של ספק, את האחוז הגדול ביותר מכל פליטת הפחמן הקשורה לכנס. זה תלוי בהרבה גורמים: במטוס זה תלוי במרחק הטיסה, מיקום המושב במטוס (יש הבדל בין מחלקת תיירים לבין מחלקה ראשונה בשטח למושב), מזג אוויר, סוג מנוע ועוד. במכונית זה תלוי במרחק הנסיעה, כמות הנוסעים ברכב, משקל הכבודה, סוג הרכב (דיזל, בנזין, היברידי, חשמלי) ועוד אבל איך שלא תסתכלו על המספרים הם נעים בין 75 ל-94 אחוז!

מחקר אחר מצא כי יותר מ-90% מהפליטות נגרמו מטיסות.

ויש גם פרדוקס וקוראים לו “פרדוקס הטיסה לפגישות כדי להגן על הסביבה”.

פרדוקס הטיסה לפגישות כדי להגן על הסביבה

כולנו ראינו את ועידת האקלים ה-26 של האו”ם בגלזגו שבסקוטלנד בה השתתפו מנהיגים עולם מרחבי העולם. 400 מטוסים פרטים, זוללי דלק, מזהמים, הגיעו לועידת האקלים, מדווח הדיילי מייל. בימי הועידה נסעו שיירות של רכבים שאת תמונותיהם תוכלו לראות בכתבה וזיהמו את הסביבה. זה בדיוק הפרדוקס.

כשמדינות מדברות על שינויי אקלים ודרכים להתמודד עם חוסר היציבות האקלימית המואצת בגלזגו בשבועיים אלה, ראוי וגם הכרחי, לדון בהשפעה הסביבתית ובקיימות של כנסים מקומיים ובינלאומיים. אמנם זה נחמד מאוד לטוס לאירועים וגם מצטלם נהדר אבל יש לזה מחיר יקר מבחינה סביבתית.

טיסות לכנסים בינלאומיים הוא האשם העיקרי ביצירת כמות כה גדולה של CO2. פחות טיסות יתרמו להפחתת טביעת הרגל הפחמנית.

מה יקרה אם ארגונים יחליפו מפגשים בין-יבשתיים (השתתפות בכנס מקומי בארה”ב גם היא מצריכה טיסות) או כנסים בינלאומיים גדולים ב- כנסים איזוריים?

ארגונים גילו שזה יכול להפחית את פליטת הפחמן הקשורה לכנסים בכ- 73%, וכי בחירה במקומות מפגש מרכזיים הנמצאים על נתיבי תחבורה ציבורית יכולה לחסוך עוד יותר.

יש יותר ויותר יוזמות של ארגונים המנסים לצמצם את טיסות עובדיהם עד כדי ויתור על השתתפות בכנסים בינלאומיים אליהם הדרך היחידה להגיע היא בטיסה.

ארגונים מבצעים מעקב טיסות ובוחנים נתונים של מרחק טיסה, זמני שהיה באוויר ומה לגבי חישוב כמות הפליטה הפחמנית של אותה טיסה?

ארגונים שבדקו זאת הגיעו למסקנה שלפעמים על העובד לנסוע באופנים, רכבת, אוטובוס, אוניה, מעבורת וכל זה כדי להפחית את טביעת הרגל הפחמנית. כמובן שתוכניות אלה צריכות להיות מלוות בתמריצים.

זה יהיה לא ריאלי להניח שאת הנסיעות הקשורות לכנסים ניתן לעשות רק באמצעות: רכבת, אוטובוס, ספינה או אופניים, אך הכיוון ברור: הימנעות מטיסות ככל שניתן.

המגמה היא לצמצום ועידות בינלאומיות במספר ובגודל והחלפתם בכנסים, המאורגנים במספר אתרים, בשילוב עם טכנולוגיית וובינר מתקדמת.

עבור משתתפים שעדיין (חייבים) לטוס, יש לתמרץ אותם לנקוט פעולה שתפחית את ייצור ה- CO2 שהם מייצרים בדרכם לכנס.

סיכום

המודעות הגוברת לטביעת רגל פחמנית מקיימת אינטראקציה עם יותר תחומים והיבטים בחיי האדם מאיי פעם.

נושאי שינויי אקלים נמצאים בכל מקום וגם בכנסים. יותר ויותר משתתפי הכנס מודעים יותר להשפעה הסביבתית של פגישות פנים אל פנים.

יש מגוון רחב של אפשרויות להפחתת פליטת פחמן דו חמצני הקשורות לכנסים:

  • הגישה לאנרגיה בת קיימא ומודרנית (אנרגיות מתחדשות: רוח, מים, שמש, אנרגיה ירוקה, תאורה יעילה באנרגיה, מיזוג אוויר וכו’) צריכה להיות בין הקריטריונים החשובים לבחירה של מקום הכנס.
  • קריטריון בחירה נוסף הוא החיבור בין מקום הכנס לתחבורה ציבורית
  • כרטיס התחבורה הציבורית המקומי צריך להיות כלול בדמי הרישום לכנס
  • תעריפים מוזלים על השכרת אופניים למשתתפי הכנס
  • ללא שקיות פלסטיק, ופחות שימוש בנייר על ידי הימצאות רוב המידע באינטרנט
  • אם עדיין יש צורך בנייר, יש להפיק אותו מנייר ממוחזר
  • יש לאסור שימוש בכלים חד פעמים
  • פחי מחזור מופרדים בכל אזורי הכנס

ההשפעה החזקה ביותר על טביעת הרגל הפחמנית הקשורה לכנס היא הטיסה והנסיעה של המשתתפים ממקום הכנס וממנו ולכן:

  • יותר תמריצים לחלופות לטיסות
  • שני טיולים באחד: משלבים נסיעה לכנס עם טיול פרטי
  • ועידות מרובות אתרים, בשילוב טכנולוגיית ועידת וידאו
  • יש לצמצם את הכנסים באופן כללי במספרם ובגודלם
  • יש להעדיף כנסים וירטואלים על פני כנסים פיזים

בעצם, הזמן לשינוי בחשיבה ובפעולה מוגבל!

צריך לפעול אתמול!

מה לקוחות אומרים על התהליך ועל תוצאות העבודה איתנו

האם את/ה רוצה
שהאירוע הוירטואלי (וובינר) שלך יעבור ללא תקלות?

שלום, שמי זהר עמיהוד. אני נחוש בדעתי לנהל אירוע וירטואלי בהצלחה, ללא תקלות.
שאלתי היחידה שלי היא: האם אנהל עבורך?

מלאו את הטופס לקבלת פרטים

בחר את הנושא עליו הינך רוצה לקבל פרטים *
ניהול אירוע וירטואלי (וובינר או מיטינג)הדרכה של וובינר בזוםהדרכת של שיחות וידאו בזוםמשהו אחר הקשור באירוע וירטואלי

למתי מתוכנן הוובינר הראשון שלך *
בחודש הקרובבמהלך החורףבשנה הבאהלא יודע.ת

על ידי בחירה בתיבת סימון זו, את/ה שולח/ת את המידע שלך לאתר getwebinar.co.il, שישתמש בו כדי ליצור איתך קשר בנוגע לפנייתך זו ולשירותים אחרים. (חובה)






אודות הכותב

ניהול מקצועי של אירועים וירטואלים (וובינרים, כנסים וירטואלים, כנסים היברידים) עם הרבה ידע וניסיון בפתרון תקלות. מומחה לתכנון, הקמה וניהול עם ידע רב וניסיון של מאות אירועים וירטואלים, רבי משתתפים, רבי דוברים בארץ ובחו"ל. בין לקוחותינו: מכבי שירותי בריאות, משקי הקיבוצים, BDO, מכון היצוא, משרד הכלכלה, קרן היסוד, המוסד לבטיחות ולגיהות, מכללת תל חי, מובמנט, אלעד תוכנה, בינת תקשורת, התאחדות התעשיינים, אלון אולמן, אלון גל, אלן קאר וחברות עסקיות אחרות. מעניין אותך לשמוע איך אנהל את הוובינר שלך שיהיה מוצלח? פנה לקבלת הצעה לליווי הוובינר שלך
נגישות