הצפייה בוידאו בשידור חי עולה באופן מתמיד, בין אם זה צפייה בסרטי וידאו בשידור חי באמצעות Webinar, facebook live, YouTube live או שירותי סטרימינג אחרים. לקוחות אוהבים לראות אירועים בזמן אמת. זה כמו לצפות בתחרות אתלטיקה בשידור חי, זה להיות ברגע שזה קורה, להיות הראשונים לצפות.

גם הצפייה בוידאו ב- YouTube, Vimeo וספקי תוכן אחרים עולה בהתמדה. למעשה, מרבית נפח הגלישה באינטרנט הוא וידאו.

בעלי עסקים שואלים: "מה לעשות? האם לעשות וובינר או לערוך הרצאה במסגרת TED או TEDx?"

אומרים כי "תמונה אחת שווה אלף מילים" וכמה שווה וידאו?

אתר יוטיוב מאחסן בתוכו מיליוני סרטים במיגוון נושאים ובמיגוון סוגים וביניהם גם סרטי הדרכה המהווים דרך מצויינת ללמוד.

וובינר – פלטפורמה לשידורים חיים

מה זה וובינר?

וובינר זאת שיחה אינטרנטית, הרצאה אינטרנטית עם לקוחות, עובדים, ספקים ושותפים לפניהם ניתן להציג מצגת, להדגים מוצר ולהעביר מסר בכל זמן ובכל מקום. המשתתפים יושבים מול כל מכשיר המחובר לאינטרנט (מחשב שולחני, מחשב נייד, טאבלט, מכשיר נייד מסוג אייפון או אנדרואיד), מקשיבים למציג, צופים בוידאו (WebCam) של המנחה בזמן אמת, שואלים שאלות ומקבלים תשובות והכול בשידור חי.

השתתפות בוובינר היא כמעט כמו לשבת באולם הרצאות. נכון, שלשבת מול מכשיר בבית או במשרד, בין אם זה מחשב שולחני, מחשב נייד או מכשיר נייד כמו אנדרואיד, זה לא כמו לשבת באולם, על כיסא עם עוד עשרות ואולי מאות משתתפים אחרים, אבל, הטכנולוגיה מאפשרת קירבה למרצה, גם אם הוא נמצא פיזית רחוק מאוד מאיתנו.

הרצאות TED – הכרה וחשיפה עולמית

הרצאות TED היא מסגרת של הרצאות קצרות, בין 12 ל- 18 דקות בדרך כלל, הנבחרות בקפידה וצריכות לעמוד במספר קריטריונים ולא רק במסגרת נוקשה של זמן.

ההרצאות הן במיגוון תחומים: תרבות, אומנות, העצמה, חינוך, טכנולוגיה, פוליטיקה ועוד. המרצים הם מהשורה הראשונה ומצטיינים במקוריות, תעוזה וביכולת הפשטה כמו למשל ליאור צורף.

הרצאות TED ניתנות בעברית וגם בישראל באירועי TED או TEDx Talk, מוקלטות ועולות לצפייה חינם בערוץ היוטיוב של TED המכיל כבר מעל 2,600 סרטונים, כמעט 7,000,000 עוקבים, 13 ערוצים (TEDx, TED-Ed, TedxYouth ועוד) ומיליארדי צפיות.

אתחיל בכך שאומר שאני אוהב webinars. בעצמי ערכתי מאות וובינרים עבורי ועבור לקוחותיי כמו מכון היצוא, פיז'יו לוג'יק, נקסטר, תרבותו טיולים וחברות עסקיות נוספות.

אני גם משתתף בוובינרים בעברית ובאנגלית וכמעט כולם השאירו אותי עם מידע חדש, זוית ראייה שונה על הנושא הנבחר ואפשר לומר שקיבלתי תמורה לפרק הזמן של שעה שהשקעתי מזמני בהאזנה.

אני גם צופה, אם כי חייב להודות שלא באופן קבוע, בסרטוני הרצאות של TED. הסרטים תמיד מוקפדים והבחירה במרצים ובנושאים היא מעולה כך שזוהי גם כן השקעה טובה שנונת תמורה נאה לזמן שלי.

וידאו כמו הסרטונים של הרצאות TED הם דרך מצוינת ללמוד ממיטב המומחים. לבחירה של צוות TED במרצים ובנושאים יש חשיבות בעולם בו כול אחד יכול לצלם וידאו ולהעלות ליוטיוב ולהכריז באותה עת: "אני מומחה", אבל לא "מרצה של TED".

המסננת הנוקשה של הצוות האחראי על אירוע TED, המחוייב לכללים ולנוהלי עבודה, שיטה זו הוכיחה את עצמה שוב ושוב בכך שהיא יוצרת הרצאות מרתקות, מעניינות ומעוררות השראה.

איך מקבלים הזמנה להרצות ב- TED? כתבתו של ליאור צורף

הבחירה במרצים ובנושאי ההרצאה הם אלו שנותנים את היוקרה למרצים ומהווים הכרה של צד שלישי ביכולת המרצה. ממש כמו שהאוניברסיטה מעניקה תואר, כך הופעה באירוע TED מהווה הכרה במרצה על ידי גוף מכובד.

מלבד ההופעה הקצרה על הבמה, שנמשכת לכול היותר 20 דקות, סרט הוידאו שמועלה לערוץ היוטיוב של ערוץ TED הוא הסוכריה בכול הסיפור והאפשרות לקבל חשיפה גדולה ועולמית.

כבר קרו מקרים שמרצים שהשתתפו באירועי TEDx Talk מקומיים, גם בישראל, קיבלו הכרה עולמית עם עליית הסרטון לערוץ היוטיוב ואף הוזמנו להרצאות במסגרת האירוע השנתי הגדול של TED.

עם זאת, יש אלמנט אחד כי שחסר בוידאו הרצאה של TED לעומת וובינר.

וובינר זו הרצאה אינטרנטית עם יכולת לקיים דו-שיח בשידור חי

ההבדל בין הרצאת TED לבין וובינר הוא "שידור חי". וובינר מתרחש בזמן אמת, הוא אירוע שנערך לפרק זמן מאוד מוגדר ולגולשים ניתנת האפשרות להשתתף וגם לקחת בו חלק.

אבל לפני שאני מרחיב את המשפט "לקחת בו חלק", אני רוצה לומר מילה או שתיים על "שידור חי", צמד מילים קטן שעושה הבדל ענק.

בשידור חי יש התרגשות, יש איזושהיא הרגשה אחרת לעומת צפייה בסרט וידאו שאנחנו יודעים שכבר הוקלט מזמן. מסיבה זו אנשים הולכים לאירועי ספורט, תרבות או יושבים לראות תוכנית ריאלטי בטלויזיה. אנשים אוהבים לקחת חלק באירועים המתרחשים בזמן אמת, בשידור חי. הם רוצים להרגיש את התחושה הנפלאה שהם שם, ברגע שהדברים מתרחשים.

ואחרי האירוע?

נסו לשחזר את הרגשתכם לאחר יציאה מהרצאה מעוררת השראה בה ישבתם באולם לעומת מה שהרגשתם לאחר שצפיתם בביתכם בוידאו של הרצאה שכזאת.

יש הבדל?

על זה בדיוק אני מדבר, ומה לעשות, אנחנו מכורים להרגשה הזאת, ההרגשה של התעלות נפש שמתרחשת לאחר אירוע, במקרה זה הרצאה אבל זאת יכולה להיות הופעה של הילדים במתנ"ס, בזמן אמת.

אבל בצפייה בסרט וידאו, כמו הרצאת TED ביוטיוב, גם אם הוא איכותי ובעל ערך כמו זה של TED, חסרה לי האפשרות ליצור אינטראקציה (interaction, engagement) עם המרצה: לשאול שאלה ולקבל תגובה, להצביע, למחוא כפיים ואולי אפילו לשתף רעיונות עם אחרים עוד במהלך הוובינר.

כדי להשתתף בוובינר, גולשים צריכים להרשם עם שם ומייל ואולי גם עם פרטים נוספים, אם תבקשו. כך אתם בונים רשימה, רשימה של מתעניינים שאליה תוכלו לדוור אחר כך, להמשיך לשמור על קשר ולהציע לרשימה מוצרים ושירותים שלכם. לעומת זאת, הרצאה של TED בונה לכם שם, נותנת לכם כבוד, אבל אין אפשרות לדעת מי צפה בהרצאת TED המוקלטת ולכן לא ניתן לבנות רשימת תפוצה.

אז מה עדיף? הרצאת TED או וובינר?

בעולמנו העסקי יש בהחלט מקום עבור וובינרים ועבור הרצאות TED. שניהם חשובים וכל בעל עסק יעשה את ההערכות שלו.

בשביל ליצור וובינר אתם לא צריכים את האישור של אף אחד, אתם לא צריכים לעמוד בכללים שמוכתבים מלמעלה. בוובינר שלכם תוכלו לקבוע מתי אתם רוצים לבצע את ההרצאה, על מה אתם רוצים לדבר וכמה זמן אתם תדברו.

בנוסף, מערכת וובינר:

  • מקרבת אתכם למשתתפים היכולים להיות רחוקים עשרות, מאות ואולי אלפי קילומטרים מכם,
  • נוחה מבחינה לוגיסטית: לא צריך לתאם אולם כנסים, לא צריך לשלם על אולם כנסים, לא צריך לשלם על כיבוד, לא צריך לדאוג לחנייה, לא נתקעים בפקקים (לא אתם ולא המשתתפים) ולא צריך להכין אנשי צוות שיקבלו את פניהם של המשתתפים.
  • מאפשרת חשיפה גדולה יותר בגלל שאפשר להשתתף בוובינר עם כול מכשיר המחובר לאינטרנט, כולל סמארטפונים ומכול מקום, בו יש חיבור לאינטרנט (היכן אין?)
  • מאפשרת למשתתפים להיות פעילים: להצביע, לענות על שאלות, למלא סקר משוב,
  • מאפשרת למשתתפים לשאול שאלות ולקבל תשובות בזמן אמת

מה קורה כאשר 1,429 יכולים לשאול את הדובר?

בוובינר שאותו ניהלתי לאחד מלקוחותיי היו 1,429 משתתפים בו-זמנית בוובינר. אתם יכולים לתאר לעצמכם את כמות השאלות שנשאלו באותו אירוע.

ברור שלא ניתן לענות על כול השאלות, גם שהוובינר נמשך בפועל 3 שעות רצופות, אבל… כל השאלות נשמרו במערכת וובינר כך שניתן לבעל העסק, שעבורו ליוויתי את הוובינר, לחזור למשתתפים ששאלו בטלפון או במייל לאחר שהוובינר הסתיים.

ההבדל העיקרי, לדעתי, בין השתתפות בוובינר המתרחש בשידור חי לבין צפייה בסרטון וידאו של הרצאת TED הוא היכולת להיות אקטיביים ולשאול שאלות.

ועכשיו אליכם?
האם שקלתם לערוך הרצאת TED? האם עלה בדעתכם לערוך וובינר? שתפו כאן למטה את המחשבות שלכם ושאלו את השאלות החשובות לכם