משווקים תמיד מחפשים דרכים לייעל תהליכים ולהצמיח את העסק כדי להביא למקסימום הצלחה במאמצים שהם משקיעים.

אותו דבר גם כאשר מדובר בשידור חי – וובינר. טקטיקות פשוטות כמו עמידה בזמן שאתה מציג או הצגת שאלות למשתתפים, יכולות לשפר את מעורבות המשתתפים בוובינר ולגרום לכך שהוובינר שלך יהיה הצלחה.

בפוסט הזה, אביא בפניכם את הטיפים הטובים ביותר שלי בנושא הגדלת המעורבות בשידור חי כדי שתוכלו לקבל תוצאות טובות יותר מהוובינרים שאתם עושים.

תוכן עניינים

לעמוד (ולחייך) בזמן שאתה מציג

למרות שהקהל שלך לא יכול לראות את שפת הגוף הפיזית שלך במהלך הוובינר שלך (אלא אם אתה פותח מצלמת מחשב webcam, דבר שמאוד מומלץ), קל להלהיב אותו באמצעות צליל הקול שלך. אתה צריך להיתפס באוזני השומעים כמישהו אנרגטי, מעניין, אדם נוח כאשר אתה מציג ואת זה אתה יכול להשיג אם תעמוד ותחייך.

את כול ההרצאות שלך עד כה עשית בעמידה, נכון? אז אין סיבה שאת הוובינר תעשה בישיבה!

כאשר אתה קם ומדבר, אתה נשמע יותר חי, יותר בטוח והמסר שלך לא רק שעובר בקלות אלא גם באינטונציה המתאימה שלך. אם אתה יושב, תנוחה רגועה יותר, אתה עשוי להיות יותר רדום ולשדר תחושה של עייפות שתרדים את הקהל שלך, תגרום לו "לאבד" אותך ואפילו עשוייה לגרום לו לנטוש את הוובינר.

כאשר אתה עומד (לעומת ישיבה) אתה נמצא ברמות אנרגיה אחרות, אתה חי במלוא מובן המילה. אז המשתתפים נמצאים בקשב ושותים בצמא כול מילה שנאמרת על ידך. המסר שלך עובר יותר טוב ובאופן יותר סמכותי, דבר שכמובן יעזור לך במכירה, אם אתה מתכוון למכור בסוף הוובינר.

באופן דומה, כאשר אתה מחייך בעת שאתה מדבר, זה גורם לתחושה נוחה יותר של המשתתפים המאזינים לך. חיוך בוודאי שיעזור לך ליצור קרבה אישית אם הם גם רואים אותך. אתה לא נראה מאיים והם מרגישים בנוח.

גם אם אתה מעביר וובינר ללא מצלמה ורק שומעים את קולך, תהיה בטוח ששומעים אותך מחייך ולכן תמיד במהלך המצגת, חייך.

אתה חייב לשאול שאלות במהלך הוובינר

הצפיה בוובינר מצד המשתתפים נעשת כשהם לבד מול המחשב. זה שונה באופן מהותי לעומת מצב בו הם יושבים באולם כאשר הם מוקפים במשתתפים אחרים.

כאשר המשתתפים באולם יושבים ומאזינים להרצאה שלך, על מה הם מסתכלים? רובם מסתכלים על המצגת המוקרנת על הקיר ואחרים מתפעלים את המכשיר הנייד או קוראים חומר פרסומי.

למשתתפים בוובינר יש הרבה יותר אפשרויות "ללכת לאיבוד" לעומת השתתפות בהרצאה פיזית באולם. הוובינר מתנהל בחלונית בדפדפן וזה אומר שמהלך הוובינר הם יכולים לעבור לכול חלון אחר במחשב ולעסוק במיגוון גדול של פעילויות: לחפש בגוגל, לדפדף בפייסבוק, לקרוא דואר, לצפות ביוטיוב, לכתוב מסמך בוורד, לעדכן מצגת בפאואר פוינט ותך כדי זה שהם עוסקים בפעילות הם שומעים את הוובינר.

יכול להיות גם שהם קוראים ספר, מדברים טלפון או מקלידים הודעה.

כדי להחזיר אותם לקשב ולוובינר שלך אתה חייב לעשות אותם מעורבים. הדרך לעשות את הקהל שלך מעורב היא לשאול שאלות במהלך הוובינר.

אתה יכול לשאול שאלה שהתשובה עליה היא כן או לא, שאלה שניתן לענות בהרמת יד, וירטואלית כמובן :-), למשל: "האם קיבלתם ערך עד כה? אם כן, לחצו על לחצן הרמת יד".

אתה יכול לשאול שאלה כדי שיצביעו עליה, למשל: "למי שיש אתר אינטרנט פעיל, שילחץ על לחצן יד".

אתה יכול לשאול שאלה עם מספר תשובות אפשרויות שיהיה על המשתתפים לבחור את התשובה המתאימה מתוך מספר אפשרויות שתציג בפניהם.

הסיבה שאתה שואל את הקהל היא פשוטה – אתה רוצה ליצור איתם אינטראקציה, אתה רוצה שהם יהיו מעורבים, אקטיביים. אם לאחר ששאלת גם תציג את התוצאות למשתתפים, הם ירגישו שהם שייכים לקהל גדול יותר של עמיתים בעלי דעות דומות.

כאשר אתה שואל כמה שאלות, אתה מקרב את הקהל שלך ושאלות Polls, אותן יש באופן מובנה בזום, יכולות לעשות את זה בדיוק.

הבהרה: Poll או 'שאלה אמריקאית' היא שאלה עם מספר תשובות.

2 סוגי שאלות Polls בסיסיות יש בזום:

  • תשובה בודדת Singal Choice – שאלה שיש אפשרות לבחור רק תשובה אחת מבין התשובות המוצעות
  • לפחות תשובה אחת Multiple Choice – שאלה שיש אפשרות לבחור לפחות תשובה אחת מבין התשובות המוצעות

אבל זה לא הכל, יש פורמטים נוספים של שאלות בנוסף על 2 הבסיסיים:

התאמה Matching – זוהי שאלה בה יש להתאים בין 2 טורים. למשל, בין טור שתוכנו שמות מכוניות (נירו, טאורוס, פורסטר, סנטרה) לבין טור שתוכנו שמות של יצרנים (פורד, ניסן, קאיה, סובארו)

דירוג Rank order – בשאלה זו אפשר לדרג. למשל, בוובינר ללקוחות שלך, אתה מבקש לדרג שלושה פרמטרים כמו: מענה לטלפון, מענה למייל, איכות השירות. על העונה לדרג כל פרמטר על ידי בחירה באחד מבין ארבע האפשרויות הבאות: מצויין, טוב, טעון שיפור, רע.

תשובה קצרה Short answer – אתה קובע את מספר התוים שניתן להקליד

תשובה ארוכה Long answer – אתה קובע את מספר התוים שניתן להקליד, מן הסתם יותר תוים מאשר Short answer

מלא את החסר Fill the blank – אתה שואל שאלה ומבקש מהגולש להשלים את החסר. למשל, בירת ישראל היא _____?
מתחת לשאלה נפתחת תיבת טקסט שבה ניתן להקליד את התשובה.

סרגל Ranking Scale – אפשרות לדרג על ידי בחירת מספר על סקלה, בין 1 ל- 10, למשל.

וזה לא הכל…

ניתן להציג תמונה, כן תמונה – דבר שעושה את השאלה יותר מעניינת ויזואלית.

ניתן להחליט האם זוהי שאלת מבחן quiz. בתור יוצר השאלה, עליך לקבוע מהי התשובה הנכונה. כמובן, שבדוח תראה מי מהמשתתפים ענה נכון ומי לא.

דוחות Poll מספקים תובנות חשובות למארגני וובינר בזום במהלך וגם אחרי האירוע שלך. השתמש בשאלות במהלך הפגישה או הוובינר שלך כדי להבין טוב יותר את הקהל שלך ולהתאים אישית את תוכן הפגישה או הוובינר שלך בזמן אמת.

מקרה לדוגמה:

ניהלתי טכנית וובינר עבור חברת תרופות המיועד לאנשי מקצוע בתחום הבריאות. המארגנים לא היו בטוחים לגבי סוג אנשי מקצוע בתחום הבריאות שישתתפו בוובינר. הצעתי להם להציג שאלה Poll מיד בתחילת הוובינר כדי לעמוד על טיבו של הקהל.

לאחר שהשאלה הוצגה ורוב המשתתפים ענו, התברר ש-38% מהקהל הם מנהלי בתי חולים. עם הידע הזה, בזמן אמת, הדובר דילג על התוכן שמתאים יותר לרופאים ואחיות והתמקד בתוכן הרלוונטי ביותר למנהלים, ובכך סיפק חוויה טובה יותר למשתתפים.

לאחר הזום תוכל להוריד את הדוחות כדי לראות את תשובות המשתתפים ולתחקר אותם עד לרזולוציה של משתתף בודד.

אתה צריך לומר משפטים כדי לתפוש את תשומת לב המשתתפים בוובינר

אתה לא בדיוק יודע מה המשתתפים עושים במהלך וובינר, זה לא כמו להעיף מבט באולם ולראות מה עושה כול אחד ועד כמה הם קשובים אליך. לכן, צא מתוך הנחה שהקהל לא איתך ומידי פעם אתה צריך להחזיר אותו למצגת ולזכות שוב בתשומת ליבו.

למזלך, יש דרכים לגרום לקהל שלך להקשיב. כול העצות מבוססות על כלל אחד הנקרא Pattern Interrupt. הרעיון הוא למשוך את תשומת הלב של המשתתפים כל ידי מעשה בלתי צפוי כמו למשל: קול. אתה מדבר בהתלהבות ובקול רם במהלך הוובינר ופתאום אתה עובר ללחישה. אוזני המשתתפים קלטו את השינוי ברמת הקול ואז תפסת את תשומת ליבם.

אז המפתח לתפוס מחדש את תשומת הלב הוא לגרום לבלבול. כן בלבול, מצב בו כול משתתף מרגיש שהוא צריך לבחון או לבדוק את המצב החדש.

דרך אפקטיבית שאני מצאתי להחזיר את המשתתפים להסתכל במצגת היא ליצור סקרנות. אז איך יוצרים סקרנות במצגת שהם לא רואים? אומרים. במהלך הוובינר אתה צריך לומר משפטים כמו:

  • "תראו את התרשים שמופיע בשקף". המשתתפים שמאזינים שואלים את עצמם: "מה יש שם?". כדי לדעת מה יש שם, הם צריכים לחזור למצגת ועל ידי כך גרמת להם לחזור לעניינים.
  • "קחו כמה שניות וקראו את המשפט" (בלי לומר את המשפט). המשתתפים שואלים את עצמם: "איזה משפט? מה כתוב שם?" וזה מניע אותם לחזור למצגת
  • "הציטוט הזה שאתם רואים, מתייחס…" (ולא לומר מהו הציטוט) מסקרן את השומעים והם יחזור להיות איתכם בקשב ויעברו לחלון בו מוצג הוובינר.
  • "מה שאתם רואים כאן (בשקף) הוא דוגמה ל…". משתתפים שלא רואים את השקף שואלים: "מה, מה יש שם?" והסקרנות מחזירה אותם להיות בקשב ולעבור לחלון בו מתנהל הוובינר.

אל תחביא את ההומור שלך

אנשים רוצים ליהנות בוובינר ולא רק ללמוד ולכן, במהלך הוובינר, תוציא החוצה את ההומור שלך.

ההומור שלך צריך למשוך את תשומת הלב, לשעשע קלות, להוסיף ענין אבל בשום פנים ואופן לא לפגוע. ההומור שלך צריך לכבד, להיות מקצועי וגם מעניין.

התייחס להומור בוובינר כמו הוספת מלח לתבשיל, פחות מידי והתבשיל יוצא טפל, יותר מידי והתבשיל יוצא מלוח מידי וקשה לבליעה. כך בדיוק עם הומור, לך עם התחושות שלך וזה אומר שאם אתה מרגיש שזה הזמן לספר בדיחה, ספר בדיחה. בכול מקרה, הקהל שלך צריך להרגיש שהבדיחה היא חלק בלתי נפרד מהמצגת וחלק מההתנהלות הטבעית שלך.

בוובינר יש לך אפשרויות נוספות להצחיק: אתה יכול להציג אנימציה gif, וידאו מצחיק או איזו שהוא היגד של אישיות מוכרת (meme).

בוובינר בנושא זוגיות אפשר לשלב קטעי וידאו מסדרות טלויזיה בנושאי זוגיות ויש כאלה רבות: עדי אשכנזי, קצרים, חברות. קטעי וידאו קצרים שיגרמו לקהל ללמוד וגם לצחוק.

via GIPHY

הכינו 3-5 שאלות לפני האירוע שלך

מי ששואל את השאלה הראשונה הן בהרצאה באולם ובאופן בולט יותר בוובינר צריך אומץ. בכל הרצאה המרצה משתוקק שיהיה את אותו אחד שיאזור אומץ, יהיה ראשון וירים את ידו וישאל.

המשתתפים בוובינר הם יותר ביישנים כשזה מגיע הזמן לשאול את המציגים שאלות. וובינר שמסתיים ללא שאלות יוצר מבוכה כי המרצה לא יודע האם הכול היה ברור ואז אין שאלות או האם הכול היה לא ברור והוא "איבד" את המשתתפים. כאשר יש דממה ואין אף שאלה, גם המשתתפים בוובינר במצב לא נעים כי הם מרגישים בדיוק את אותה תחושה של המרצה.

בתור מציג בוובינר, אתה צריך "לעזור" להם ולעורר את הביטחון ואת היצירתיות על ידי הצגת שאלות אותן כתבת מראש לפני תחילת הוובינר. אתה רק צריך לוודא שאתה "משחק" אותה עד הסוף ונוסח השאלה מרגיש טבעי.

את השאלות שהכנת, אתה יכול להציג כשאלה שהגיעה מהמשתתפים ועל ידי כך לעודד אותם לשאול את השאלות החשובות להם.

וודאו שיש פרטים ליצירת קשר בשקופית "שאלות"

את החלק בוובינר של "שאלות ותשובות" אתה צריך לנהל כאשר מוצגת שקופית עם פרטי ההתקשרות איתך. זה עדיף על פני הצגת שקף ובו רשום רק "שאלות?" או "שאלות ותשובות". כלול את פרטי הקשר שלך: אתר, דוא"ל, טלפון או כל דרך אחרת ליצור איתך קשר לאחר הוובינר.

תוכל להוסיף גם קריאה לפעולה כדי להוריד דוח, לצפות בוידאו או כול דבר אחר שיחמם את היחסים שלך עם המשתתפים בוובינר.

בעוד המשתתפים שומעים אותך עונה, תשומת הלב שלהם היא על המסך שם רשומים פרטיך + הנעה לפעולה. שקף שאלות הוא המיקום האידיאלי להציע להם דרכים נוספות להיות איתך בקשר לאחר שהוובינר הסתיים.

החלק של השאלות אורכו, בדרך כלל, 10-15 דקות (אם לא יותר), והוא חלק משמעותי וחשוב בוובינר. חשוב עד כדי כך, שאם אתה במצוקה של זמן, עדיף לתת פחות תוכן כדי לא לפגוע במסגרת הזמן שהוקצתה לשאלות המשתתפים ולתשובות שלך.

סיכום

אני מקווה שהעצות האלה יעזרו לך ליצור וובינרים יותר מעניינים, יותר אינטראקטיביים ויותר מרתקים שהקהל שלכם יאהב.

עכשיו תורכם

מה אתם עושים בשידור חי כדי להחזיק את הקהל עירני ובקשב? שתפו אותנו כאן בתגובות מטה
האם אתה מרגישים שאתם צריכים עזרה כדי שהוובינר שלכם יהיה יותר מעניין?
צלצלו 09-8910462 או שאולי מתאים לכם לשלוח לי הודעה 
שלח הודעה באמצעות ווטצאפ